Muziekkring Enkhuizen

Hét podium voor kamermuziek in West-Friesland

Sinds 1946

Gehoord en gezien in de Nutszaal Enkhuizen:                             

Concert in de Nutszaal op 19 maart 2012 door het Pentachord (=Vijfklank) Ensemble

 

bestaande uit Maarten den Hengst, piano Emi Ohi Resnick, viool, Mikhail Zemtsov, altviool, Pamela Smits, cello en Quirijn van Regteren Altena, contrabas.

 

De pauze fungeerde als draaipunt in het interessante programma: ervoor kwamen de ensembleleden in verschillende samenstelling voor het voetlicht: viool/cello in een stuk van Halvorsen, altviool/cello in een Duo van Van Beethoven, altviool/piano in een Fantasia van Evgeni Zemtsov, twee duetten voor de zelden gehoorde combinatie van cello/contrabas van Rossini en tenslotte een bijzondere compositie voor viool/piano, die door het echtpaar Schumann en een leerling vervaardigd was voor de grote violist Joachim, waarbij de gefêteerde meester dan moest uitmaken wie welk deeltje gecomponeerd had!

 

De Passacaglia van Halvorsen op een thema van Händel werd virtuoos en met hartstocht gespeeld. Hetzelfde gold voor het Beethoven-duo.

 

De Melodia voor viool en piano opus 47, gecomponeerd door de vader van de altviolist voor zijn toenmalige verloofde was een fraai voorbeeld van moderne romantiek. Dwepend, hartstochtelijk, verstild, verlangend vloeiden de melodieën en akkoorden de zaal in. “Daarna heeft hij nooit meer iets voor altviool geschreven, het was blijkbaar genoeg!”

 

Het duet voor cello en contrabas werd door Rossini in opdracht geschreven voor een Italiaanse amateur-bassist, die bankdirecteur was. De baspartij is zeer virtuoos geschreven, terwijl de cellopartij redelijk eenvoudig is, vertelde een olijke Van Regteren Altena. Deze opmerking ontlokte Pamela Smits enige protesterende opmerkingen… En ze had gelijk, want beide partijen trokken alle registers van hun kunnen open!

 

“Une Larme pour Basse”, eveneens van Rossini was een kort stuk voor piano en contrabas: fraai gespeeld met opvallende mooie lange lijnen voor de bassist. Behalve een traan is een larme ook nog een bodempje wijn voor het geval dat iemand wel mee wil drinken maar eigenlijk zijn tax bereikt heeft!

 

De Schumann-compositie was verrassend: de mooiste klankkleuren doorweefden romantische brede verhaallijnen: heerlijke muziek om bij weg te dromen.

 

 

En na de pauze als pièce de résistance het weergaloze Forellenkwintet van Schubert. Een aaneenschakeling van muzikale verrukkingen voor de toehoorders, die gelijk intense medegenieters werden.

 

Een zeldzaam levendig, energiek en zeer poëtisch gespeeld eerste deel, de geweldige stuwingen die tot in het diepst van de ziel lieten ontroeren.

 

Verder naar het melancholieke Andante, waarbij het mooi was om te ervaren hoe deze musici volledig opgingen in hun spel. Spannend en opwindend en toch fijnzinnig werd het Scherzo gebracht. Forellen dartelden ontspannen door de Nutszaal; met een brede lach op het gelaat werd er gemusiceerd!

 

Tot slot de spetterende finale! Wat een muzikaal genot: kippenvel en rillingen: een langdurig applaus was de beloning voor dit meer dan fantastische optreden, waarin ook de instant bladomslaander Jacques van Leeuwen uitdrukkelijk betrokken werd door de pianist! Een kleine herhaling van het Forellenthema klonk nog na als zalig toetje!

 

Hier kunnen we weer een maandje op teren, was de teneur bij de uitgang…Het vijfde concert van de Stichting Muziekkring Enkhuizen is een gekoesterde herinnering geworden!

 

 

Liefhebber

 

 

Column geschreven door Liefhebber naar aanleiding van een recent concert

 

 

Seizoen 2011-2012

 

Ragazzekwartet

woensdag 12 oktober

 

Jorrit van den Ham

zaterdag 19 november

 

Harpduo Bilitis

dinsdag 17 januari

 

Berlage Saxaphone Quartet

maandag 13 februari

 

Pentachord

maandag 19 maart 2012

 

Maria de Fátima

donderdag 19 april