Muziekkring Enkhuizen

Hťt podium voor kamermuziek in West-Friesland

Sinds 1946

Concert in de Nutszaal op maandag 13 januari 2014 door het Matangi Quartet,

bestaande  uit de violisten Maria Paula Majoor en DaniŽl Torrico Menacho, de altist Karsten Kleijer en de cellist Arno van der Vuurst.

 

De eerste violiste vertelde het publiek dat de naam van het kwartet afkomstig is van de Indiase godin van de muziek, de spraak, de kennis en de kunsten. Ga er maar aanstaan… het is veelbelovend en schept grote verwachtingen. Na afloop van het concert moet ik constateren dat het kwartet aan alle verwachtingen op deze genoemde gebieden voldaan heeft en deze zelfs verre overtroffen heeft.

 

Op het programma stond het kwartet van Joseph Haydn opus 76/4 in Bes Gr.t. “De Zonsopgang”, van Ludwig van Beethoven dat in F Gr.t. opus 59/1 en de beroemde Quartettsatz opus 703 van Schubert.

Het programma had als motto: Vakmanschap is Meesterwerk. De geprogrammeerde werken zijn meesterwerken. Waarom? Oordeelt uzelf, was de opdracht van de primarius. Dat hebben de toehoorders gedaan, met volle inzet van hun luisterschap en –vaardigheid en het oordeel was unaniem: het zijn meesterwerken maar vertolkt en uitgevoerd door een meesterkwartet!

 

Haydn - opus 76/4 in Bes Gr.t. “De Zonsopgang”.

Allegro con spirito. De eerste viool klom a.h.w. in het hemelruim naar boven in de begeleide tonen van de rest en er ontwikkelde zich een krachtig thema dat uitmondde in de herhaling van de beginfase. Hier werd klank haast zicht- en vloeibaar: verrukkelijk. Dan een herhaling van het opgangsmotief in mineur, even spannend als voorheen. Intensieve klank, intensieve oogcontacten tussen de musici. De evenwaardigheid van de instrumenten met een klein prť voor de eerste viool: een meesterstuk meesterlijk vertolkt. Adagio. Gedragen melodieŽn ontsproten aan snaren, strijkstok en klankbodem. Volkomen verzadigde klanken stroomden de zaal in. Het subtiele samenspel kwam door de fraaie akoestiek volledig tot zijn recht. Volmaakte klankbalans. Dramatiek in optima forma. Muisstille, in aandacht verzonken toehoorders, volledig in de ban van deze bijzondere muziek. Menuetto, Allegro. Een vrolijk menuet met geestige passages en ernstige accenten. Een opvallend warme klank. Finale: Allegro ma non troppo. Een joyeus ingezet, vrolijk thema. Een onwaarschijnlijk grote levenskracht spreidt Papa Haydn (zoals de 24 jaar jongere Mozart hem kozend en eerbiedig noemde) hier ten toon. Een prachtige balans vond het kwartet hier in dit slotdeel tussen dramatiek en charme, tussen ernst en heerlijke luim. Inderdaad: een meesterwerk!

 

Schubert - Quartettsatz.

Franz Schubert wilde eigenlijk een compleet kwartet componeren, zo meldde ons de eerste violiste, maar vond dit eerste deel zo volmaakt dat er geen andere delen meer op hoefden te volgen. Een explosief begin met een lieflijk vervolg uitmondend in heerlijke melodieŽn waarop Schubert het patent lijkt te hebben; herhaling van het heftige begin…pizzicato van de cello; golven en golfjes van vioolklank, aanzwellend en diminuendo: vroege romantiek in zijn zuiverste vorm. Meesterlijke dynamiek, indrukwekkend spel van deze vier rasmusici.

 

Na de pauze Van Beethoven - F Gr.t. opus 59/1.

Het Allegro begint met de melodie op de cello, daarna de stuwende krachten van de anderen. De echo’s van Haydn en Mozart klinken door. Fijnzinnig samenspel verrukte oor en oog en hart. Dikwijls komt de vioolleeuw Beethoven om de hoek kijken. Breed uitgesponnen thema’s en motieven, fijnzinnig ciseleerwerk van de primarius, machtige interventies van de cello, soms samen met de alt. Allegretto vivace e sempre scherzando. Een ogenschijnlijk lichtvoetig thema dat allengs aan ernst wint en aan luchtigheid inboet: enkele maten unisono. De componist marcheerde moeiteloos van majeur naar mineur en terug. Fijnzinnigheid afgewisseld met houwdegengeweld. Springerige passages mondden uit in heftige emotionele en de stemmingwisselingen volgden elkaar snel op. Adagio molto e mesto. Verdroomd, verstild, zangerig met een belangrijke rol voor de cello die de boventoon voert. Bijna bovenaards is deze muziek. Een allesomvattend vredegevoel maakte zich van je meester. Harmonie zoals deze wereld eigenlijk hoort te zijn, bedoeld is. De prachtige pizzicati van de cello, het ijle spel van de eerste viool. ThŤme Russe: Allegro. Derde en vierde deel vloeien harmonisch in elkaar over. Krachtig Russisch (?) spel, uitbundige vertolking, ritmisch interessant. Volmaakt interactie en samenspel, briljante toonvorming, bevlogen spel, kortom: meesterwerken gespeeld door een meesterquartet!

 

Na de toejuichingen en de bloemen speelden de musici nog een spetterend stuk van Shostakovitch - 2 Pieces for String Quartet Opus 36: II. Polka Allegretto,  opnieuw beloond met een lang applaus. Toen de musici achter de coulissen verdwenen waren schuifelde een voldaan publiek dat zeer onder de indruk was van het hele concert, naar de uitgang. Een meesterzet van het Bestuur om deze mensen te contracteren! Hulde!

 

Liefhebber

 

Column geschreven door Liefhebber naar aanleiding van een recent concert

 

 

Seizoen 2013-2014

 

Mayke Rademakers, cello en Matthijs Verschoor, piano.

maandag 15 oktober

 

Leupold trio

zaterdag 23 november

 

Matangi Quartet

maandag 13 januari

 

Prisma Strijktrio

donderdag  20 februari

 

“DUET CON MOTO”

woensdag 19 maart

 

PARNE GADJE

donderdag 10 april