Muziekkring Enkhuizen

Hét podium voor kamermuziek in West-Friesland

Sinds 1946

Concert in de Nutszaal op donderdag 9 oktober 2014 door Ramon van Engelenhoven, piano.

 

Liefhebber was heel benieuwd naar het eerste concert van dit seizoen, georganiseerd door de sinds 1946(!) opererende MUZIEKKRING ENKHUIZEN EN OMSTREKEN. Wat mag een stad als Enkhuizen zich gelukkig prijzen zo'n concertorganisatie in huis te hebben! En niet alleen de gemeente, maar ook de bewoners van deze stad en de wijde omtrek ervan. Complimenten voor het Bestuur dat er ook in het zojuist begonnen seizoen weer in is geslaagd een veelzijdig en interessant programma samen te stellen voor de klassieke muziekliefhebbers in onze contreien.  Zegt het voort!

 

Ramon van Engelenhoven, 19 jaar jong, heeft zijn sporen al aardig verdiend op het gebied van de pianistiek. Hij won een aantal prijzen, verzorgde vele optredens  en is ook druk met zijn bachelorstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Frank Peters. Toch treedt hij veelvuldig op en dat deed hij vanavond voor de Muziekkring in de Nutszaal aan de Patershof. Het is een jongeman die alles lijkt mee te hebben. Niet alleen zijn fenomenaal talent, maar ook zijn voorkomen en presentatie hebben alles wat je je maar zou kunnen wensen: charme, een vlotte en interessante babbel.

Het programma waarop hij ons vergastte was voornamelijk gewijd aan de romantische componisten Chopin en Liszt, maar ook Mozart, Ravel en Prokofjef stonden op de speellijst.

 

Mozarts Sonate KV 310 in a klein was het eerste werk dat het publiek kreeg voorgeschoteld. Dit in mineur geschreven werk componeerde hij in Parijs in 1778, kort na het overlijden van zijn geliefde moeder. In het buitenland zijnde je moeder verliezen en dat overlijden ook nog eens in je schoenen geschoven krijgen door je vader…ga er maar aanstaan. Geen wonder dat deze sonate bol staat van de dramatiek en zijn vele uitvoeringsaantekeningen geven een mooi beeld van Mozarts eigen speeltechniek en -wijze.

Allegro maestoso: met het juiste gevoel voor dramatiek bracht Ramon van Engelenhoven dit deel tot klinken. Een mooi evenwicht tussen  hartstocht en beheersing, tussen gevoel en rede. Het Maestoso kwam fraai tot zijn recht. Andante cantabile con espressione: bijna larghetto gespeeld maar daardoor kwamen de finesses van deze aangrijpende muziek des te beter tot hun recht. Mooi gefraseerde trillers, een goede transparante vertolking. Dramatiek afgewisseld met dromerige passages maar steeds met die ernstige ondertoon. Presto: Mooie linkerhand passages, zelfs af en toe vooruit wijzend naar Mendelssohn. Een briljant stuk, briljant gespeeld.

 

Liszt: Au bord d'une source (Années de Pélerinage: Suisse). In dit stuk toont zich Liszt zijn tijd ver vooruit te zijn. Hij schildert op impressionistische wijze water dat opborrelt uit een bron. Beginnend met kruisgrepen hoor je het bronwater opruisen. Zeer beeldende en charmante muziek, voortreffelijk vertolkt. Een sereen einde.

Parafrase van Schumanns lied: Frühlingsnacht. Hartstochtelijke muziek over de liefde. De verrukkelijke Schumann-lyriek heeft Liszt perfect genoteerd en Ramon heeft het heel mooi vertolkt. En het machtige einde in triomf gezongen en gespeeld: Sie ist Mein!! Geweldig!

 

Chopin:  Nocturne opus 48 nr. 1. Chopin was eigenlijk liefhebber van de klassieken en van Bach. Maar ook hield hij erg van opera. Vandaar waarschijnlijk dat vele van zijn stukken zo cantabile zijn. Hij introduceerde een nieuwe speelwijze, niet alleen met de vingers maar ook armen  en schouders gingen meedoen…Dit nachtstuk is dromerig van aanvang maar allengs komen er toch steviger delen aan. Mooi octaafgrepen. Dramatische episodes zelfs. Etude opus 10. Over vingervlugheid gesproken…dansende handen lieten ons genieten van deze feestelijke Etude. Etudes opus 25: 1, 2, 3, 6, 8. Alle etudes werden als met het grootste gemak gespeeld waarbij de heerlijkste Chopin-melodieën ons in de oren vlogen en recht in het hart troffen. Nr. 2:  Lijkt op de Fantaisie impromptu nr. 4 opus 66, maar dan zonder het langzame middendeel. Nr. 3: Edel ros in draf. Nr.6: Plechtige start, dan de klankenwaterval die de zaal instroomt. Nr. 8: Chopin en Van Engelenhoven  op hun best!

 

Na de pauze weer Liszt. Grandes Etudes de Paganini nrs 2 en 3. La Campanella. Overrompelende techniek maar dat kun je verwachten als er behalve Liszt ook nog Paganini bij vermeld staat. De pianist toonde een goed inzicht te hebben in de complexiteit van deze bijzondere muziek. De vrolijke Campanella deed inderdaad de zon opgaan voor het publiek in de Nutszaal, die goed gevuld was.

 

Ravels Jeux d'eau inderdaad weer suggesties van stromend water, die Liszt een halve eeuw eerder al wist te bereiken. Maar natuurlijk was dit echt geraffineerd Ravel! Licht toucher en een fraaie sfeertekening. Een plaatje om Ramon zo aan de vleugel bezig te zien en vooral te horen.

 

Chopin: Ballade nr. 4 opus 52. Alle stemmingen die je je maar kunt indenken waren in deze ballade aanwezig. Dromerigheid, kracht, bravoure, ingetogenheid, spijt, geluk: het zat er allemaal in, briljant gespeeld in soms vederlichte aanslag en een vuurwerkslot.

 

Liszt Hongaarse Rhapsodie nr 2. Vele stemmingswisselingen kenmerken dit stuk. Marsachtig, ingetogen, zoet, uitbundig en natuurlijk met de nodige Lisztbravoure. De fraai gespeelde versnellingen en vertragingen, dat konden we met een gerust hart aan Ramon overlaten.

 

Prokofjef: Toccata opus 11 in d klein. Een groot verschil met alle voorgaande veelal romantische stukken. "Kenmerkend zijn de herhaalde d, de motiefherhalingen en de chromatiek. Dit gaat maar door tot uiteindelijk de vleugel explodeert," zo vertelde ons de pianist droogjes. Dit was inderdaad heel andere muzikale koek! Heftig, aangrijpend, heel strak staccato gespeeld, inderdaad explosieve muziek die de Nutszaal deed trillen. Het eveneens donderende applaus daarna sprak voor zich. Het publiek was danig onder de indruk van de muzikale prestaties van deze jonge veelbelovende pianoman. De kracht van deze dankbetuiging was zo groot dat Ramon als toegift een lieflijk werkje speelde van Francis Poulenc.  Een opgetogen en dankbaar publiek verliet de zaal. Waarvan akte!

 

LIEFHEBBER

Column geschreven door Liefhebber naar aanleiding van een recent concert

 

 

 

Seizoen 2014-2015

 

Ramon van Engelenhoven

Donderdag 9 oktober 2014

 

Syrène Saxofoonkwartet

Zaterdag 15 november 2014

 

Ragazze Kwartet

Woensdag  28 januari 2015

 

Lumaka Ensemble

Maandag 16 februari 2015

 

Musica ad Rhenum

Dinsdag 17 maart 2015

 

Marijje van Stralen en Gerard Bouwhuis

Donderdag 16 april 2016